Alergie a já

Přeskočit na hlavní navigaci

Alergie na kiwi častější u malých dětí

Vydáno: 07.02.2012 14:30

Ačkoliv kiwi je známé jako zdroj potravinové alergie více než 25 let, donedávna nebyly ohledně jeho alergicity k dispozici žádné dlouhodobé klinické studie.

související témata: Anafylaktický šok Potravinové alergie

Lékárna PPZdraví

th_kiwi_3.jpgKiwi jako druh populárního tropického ovoce je velmi bohaté na vitamín C, proto se jeho hojná konzumace vřele doporučuje (zejména nyní, v zimních měsících), nicméně podle závěrů jedné britské studie může být až nebezpečné pro děti mladší pěti let, obzvláště pro ty, které už nějakou formou (jiné) alergie trpí.

Svrbění jako projev alergie

Studie britské University of Southampton se zaměřila na osoby, které někdy v životě potkala alergická reakce po požití byť jen malého množství kiwi. Věkové rozpětí v době první reakce po konzumaci kiwi bylo široké - pohybovalo se mezi 4 měsíci a 71 lety. 13% z nich zaznamenalo reakci ve věku do pěti let.

64 % osob ze zkoumané skupiny dostalo některou z následujících alergických reakcí ve velmi krátké době po konzumaci (nejpozději do 5 minut od snědení kiwi):

  • nepříjemné svědění, štípání, pálení či bolest v ústech (absolutně nejčastější příznak)
  • zduření rtů, jazyka a tváře
  • vyrážka
  • zvracení a bolesti břicha
  • dechové potíže, sípání a kolaps (v nejzávažnějších případech)

Vážnější reakce postihly častěji mladší děti do 5 let věku, přičemž třetina z nich původně trpěla jen mírnými obtížemi a až dodatečně se vyskytly vážnější symptomy.

Kiwi je popínavá rostlina původem z Číny. Původně se těmto plodům říkalo čínský angrešt.   Název kiwi dostalo ovoce podle národního ptáka Nového Zélandu, jehož vzhledově tak trochu připomíná jeho slupka, až v roce 1974. 1 gram kiwi obsahuje až 1 miligram vitamínu C, takže konzumace jednoho kusu kiwi denně pokryje příjem denní dávky tohoto vitamínu. Vitamín C jako silný antioxidant pomáhá zvládat stres, zvyšuje schopnost soustředění a podporuje tvorbu hormonů dobré nálady. Vitamín C společně s hořčíkem podporuje látkovou výměnu, zpevňuje cévy a žíly, posiluje imunitní systém a zlepšuje vidění.

U kiwi pozor na anafylaktický šok

Podle dostupných informací je hlavním alergizujícím činitelem ovocná šťáva, která u dětí do pěti let může vyvolat prudkou alergickou reakci až anafylaktický šok. Z výsledků výzkumu vyplývá, že až dvě třetiny zkoumaných osob po konzumaci svého prvního kiwi v životě vykázaly nějakou alergickou reakci. Lékaři současně zjistili, že řada dětí, u kterých se taková alergická reakce objevila, se již dříve léčily s astmatem nebo ekzémem, popřípadě měly alergii na arašídy, vejce nebo mléko. Velice časté bylo také astma či senná rýma u jednoho nebo obou rodičů těchto dětí.

Zdroj: news-medical.net a wikipedie

 

Alergie a já doporučuje

Napište svůj názor

Poslední příspěvky:

Na kiwi
jsem dostal alergii ,když mi bylo před padesátkou.
8.2.2012 17:08:12zwiki
Hodnocení
Tento článek nelze hodnotit? Děkuji za zprávu. :)
8.2.2012 0:07:40MichelePrg
Vstup do diskuse
Novinky





Odeslat
Přihlášení

Nejste-li dosud registrovaným uživatelem, můžete se zaregistrovat zde.

Přihlásit
Testování
Registrovat Přihlásit

Váš prohlížeč nepodporuje flash.